در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
دایرکتوری مشاغل بازار .*.*.* با سایت فروش و دایرکتوری بازار می توانید بهترین تامین کننده و بهترین کالاها را با بهترین قیمت پیدا کنید و ارتباط مستقیم برقرار کنید .*.*.* لیست بهترین تولیدکننده ها و بهترین شرکت های خدمات .*.*.* بهترین قیمت کالا و خدمات در سایت نیازمندی های بازار

بازار-Bazaar

چگونه از شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود استفاده کنیم

پنجشنبه ۱۵ خرداد ۹۹ کسب و کار
  • تصویر شماره چگونه از شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود استفاده کنیم

بدون برنامه ریزی مشخص و هدف معین در شبکه های اجتماعی هیچ چیزی برای پست کردن و قرار دادن در فضای مجازی وجود ندارد. هر کسب و کاری از شبکه های اجتماعی استفاده می کند به یک برنامه ریزی برای آن نیاز دارد و بدون این برنامه ریزی ها قطعاً شما تنها وقت خود را هدر می دهید.

چگونه یک برنامه هدف دار برای استفاده از شبکه های اجتماعی ایجاد کنیم

آیا شما کسی را برای طراحی و ساخت یک علامت تجاری و لوگوی عالی و زیبا برای شرکت تان استخدام کرده اید که پس از طراحی، آن را به صورت تصادفی در هر بزرگراهی قرار بدهید؟ این دقیقا مانند کاری است که شما زمان قرار دادن پیام های تبلیغاتی خود در شبکه های اجتماعی انجام می دهید. امروزه مانند هر رسانه دیگری، از رسانه های اجتماعی برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان تان و ترغیب آن ها برای برطرف کردن نیازشان از طریق شما استفاده می شود. پس برای انجام این کار به برنامه ریزی، زمان و پول نیاز دارید. خوشبختانه، لازم نیست بدانید چگونه از تمامی برنامه ها یا پلتفورم های مختلف اجتماعی برای ایجاد یک برنامه رسانه اجتماعی استفاده کنید و یا این که برای آن چند روز زمان صرف کنید. همه آنچه که شما واقعاً باید انجام بدهید این است که پنج تصمیم بگیرید و بر اساس آن ها پیش بروید.

1. کدام یک از شبکه های اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب هستند؟
2. اهداف شبکه اجتماعی شما چیست؟
3. چگونه می خواهید موفقیت خود را در شبکه اجتماعی تان را بسنجید؟
4. بودجه شما برای تبیغات در رسانه اجتماعی تان چقدر است؟
5. چه کسی تبلیغات در رسانه اجتماعی کسب و کار کوچک شما را اجرا خواهد کرد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی اعمال این تصمیمات در کسب و کار کوچک خود بهتر است به مطالعه مقاله ادامه دهید و یک برنامه  هدفمند برای تبلیغات در شبکه اجتماعی مورد نظرتان ایجاد کنید تا اهداف و مشتریان خود را به دست آورید.

کدام شبکه اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب است؟

یکی از بهترین توصیه هایی که در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی برای کسب و کار تا کنون شنیده ام از آنیتا کمپبل در کتاب گرایش های یک کسب و کار کوچک است. او می گوید: کسب و کارهای کوچک ظرفیت استفاده از رسانه های اجتماعی چندگانه را برای یک کار خوب ندارند؛ بنابراین، تمرکز بر استفاده یک یا دو مورد از آن ها و همچنین یادگیری استفاده صحیح از آن ها بسیار اهمیت دارد. این اولین گام برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی است.

کدام شبکه اجتماعی را برای فعالیت باید انتخاب کنید؟

این انتخاب آسان است، آن رسانه ای را انتخاب کنید که بازار هدف شما استفاده می کند. آیا می دانید مخاطبان مختلف جذب شبکه های اجتماعی مختلف می شوند؟ برای مثال، لینکدین، بزرگ ترین شبکه کسب و کارهای حرفه ای و پیشرو شبکه های اجتماعی برای بازاریابان B2B است. اینستاگرام، بیشتر توسط جوانان 18-34 سال استفاده می شود. پینترست، یکی دیگر از صفحات اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر است که کاربرانش بیشتر زنان هستند.  فیس بوک و توییتر، کاربران زن و مرد آن ها با هم برابر هستند. هرچند توییتر شامل درصد بیشتری از کاربران می شود و کاربران آن عموماً جوان تر هستند. بنابراین، همه کاری که باید انجام دهید، انتخاب شبکه اجتماعی درست و مناسب برای کسب و کارتان است و برای این کار ابتدا باید بدانید که بازار هدف شما از کدام شبکه اجتماعی استفاده می کند.

چگونه می توانید متوجه شوید که مشتریان شما از کدام شبکه اجتماعی استفاده می کنند؟

اولین راه برای فهمیدن این که مشتریان شما و یا مشتریان بالقوه تان از چه رسانه اجتماعی استفاده می کنند این است که از آن ها بپرسید. این کار بسیار آسان است و شما با یک نظرسنجی در فروشگاه تان یا هرجایی که پاتوق مشتریان تان است می توانید اطلاعات مورد نظر را جمع آوری کنید. اگر وب سایت شما، کاربران تقریباً زیادی دارد، می توانید نظرسنجی را در آن قرار دهید. امروزه ابزارهایی بسیاری وجود دارد که می توانید از آن ها برای نظرسنجی های مبتنی بر وب استفاده کنید. می توانید مردم را با یک جایزه یا مزایای ملموس دیگری به شرکت در نظرسنجی ترغیب کنید. همچنین می توانید به جست و جوهای آنلاین بپردازید. راه دیگری برای انجام این کار استفاده از جست و جوی تصویری گوگل برای افراد مورد نظر است. بر روی تصویر شخص کلیک و سپس روی صفحه آن نیز کلیک می کنید.  معمولاً این تصویر پروفایل یکی از شبکه های اجتماعی که استفاده می کنند، است؛ شما از این طریق می توانید صفحات اجتماعی دیگری را که شخص استفاده می کند؛ بیابید. به عنوان مثال، اغلب، مردم از یک نام کاربری برای همه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، پس زمانی که نام کاربری آن ها را می یابید، پیدا کردن موارد دیگر آسان است.

گام اول برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی این است که ابتدا متوجه شوید که مشتریان مورد نظرتان در کدام شبکه های اجتماعی حضور دارند. سپس دو شبکه اجتماعی که بیشتر از دیگر موارد استفاده می شوند را انتخاب کنید. اگر شبکه یا شبکه های اجتماعی که برای استفاده انتخاب می کنید برای شما جدید هستند، ابتدا باید زمان بگذارید و قبل از انجام هر کاری از این طریق با آن ها آشنا شوید. ( بهترین کار این است که یک حساب کاربری شخصی جدای از حساب کاربری کسب و کارتان ایجاد کنید و از این طریق با آن آشنا شوید و احتمال اشتباه را در رسانه اجتماعی کسب و کارتان پایین آورید.) 

اهداف رسانه اجتماعی تان چیست؟

اکنون که تصمیم گرفته اید از کدام رسانه اجتماعی استفاده کنید، نیاز است که هدف تان را از استفاده از این رسانه اجتماعی مشخص کنید و در مورد آن هم تصمیم بگیرید. برای کسب و کار، شبکه های اجتماعی می توانند با اهداف مشابهی مانند دیگر شبکه های بازاریابی استفاده شوند. اما این که اهداف چگونه دنبال می شوند اهمیت دارد نه ماهیت اهداف. به عنوان مثال شما می توانید از رسانه های اجتماعی برای موارد زیر استفاده کنید:

  • مراجع و مواردی که هدایت تان می کنند را افزایش دهید.
  • بازاریابی و تبلیغات دهان به دهان ایجاد کنید.
  • فروش محصولات تان را افزایش دهید.
  • به عنوان یک متخصص در حوزه کاری تان مشهور شوید.
  • ترافیک وب سایت تان یا ورود کاربران را به آن افزایش دهید.
  • محصولات یا خدمات جدید خلق کنید.
  • خدمات مشتری ارائه دهید.

به عبارت دیگر، می توانید از شبکه های اجتماعی برای پیگیری و دستیابی به هر هدفی که در کسب و کار سنتی به آن فکرمی کنید، استفاده کنید. این ترفند، همانطور که در نکته تصمیم گیری بعدی مشاهده خواهید کرد، این است که مطمئن شوید هدفی را که انتخاب کرده اید می توانید دنبال کرده و به دست آورید. ترفند دیگر این است که فقط یک یا دو هدف را انتخاب کرده و اطمینان حاصل کنید که آنها مکمل هم هستند. از رسانه های اجتماعی برای ارائه خدمات به مشتری استفاده کنید، به طور مثال، از قدرت اجرایی بسیار متفاوت شبکه های اجتماعی استفاده کنید و از این طریق ترافیک و بازدید زیاد را به وب سایت یا وبلاگ تان سوق دهید. اگر شما قادر هستید سطح وفاداری مشتریان به خودتان را توسعه و بهبود ببخشید، ارائه خدمات عالی مشتری ممکن است هدفی باشد که با توسعه خدمات یا محصولی جدید هماهنگ و مناسب باشد. به یاد داشته باشید که در حال حاضر، داشتن یک یا دو هدف کافی است. شما باید تمرکز کنید تا بتوانید برنامه زندگی اجتماعی خود را به طور مداوم اجرا کنید. اهداف دیگر یا چیزهای خوب ممکن است اتفاقا رخ دهند، اما افرادی که مایل به سکون و تلاش نکردن هستند در مسابقات پیروز نخواهند بود.

نکات تعیین اهداف در استفاده از شبکه های اجتماعی

 زمانی که اهداف تان را مشخص می کنید، در نظر بگیرید اهداف رسانه های اجتماعی نیاز دارند که مرتبط، قابل اجرا و دست یافتنی باشند. در نهایت، اهداف نامعقول برای شبکه های اجتماعی تان مشخص نکنید. اهداف شبکه های اجتماعی تان باید روابط قابل شرحی با سیاست های کسب و کارتان داشته باشند. گرفتن 1173000 لایک در فیس بوک یا 800000 دنبال کننده در توییتر خوب است اما به عنوان یک هدف کسب و کار احمقانه است. ارزش یک طرفدار فیس بوک چیست؟ صفر. مگر اینکه شما بتوانید ثابت کنید که او در واقع چیزی را خریداری می کند.

گام دوم در برنامه شبکه اجتماعی، فکر کردن و اولویت بندی است. اهداف رسانه اجتماعی تان را بنویسید. اگر امکان دارد آن ها را خاص تر و مشخص تر کنید.

چگونه موفقیت تبلیغات در رسانه اجتماعی تان را بسنجید؟

این بخش مرحله ای است که صاحبین مشاغل کوچک زمانی که تلاش می کنند تا تبلیغات در رسانه اجتماعی شان را شروع کنند، از قلم می افتد. اما بهتر است بدانید که این قسمت از کار در زمره مهم ترین بخش ها قرار دارد. به طور کلی، موفقیت تبلیغات در رسانه های اجتماعی باید با معیار مشخصی که در هر گزینه بازاریابی دیگری  از جمله هزینه و بازگشت سرمایه سنجیده می شود، ارزیابی شود. به همین دلیل است که اهمیت دارد تا شما اهداف شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید که بتوانید آن ها را بسنجید و ارزیابی کنید. برای ارزیابی و سنجش آسان هزینه و بازگشت سرمایه، کسب و کار شما نیاز به یک وب سایت دارد. همچنین داشتن یک وب سایت کسب و کار، دنبال کننده های رسانه های اجتماعی تان را به یک هدف و مقصد می رساند. به این معنی که یک وبسایت معتبر به عنوان پورتال و درگاهی برای کسب و کارتان عمل می کند.

زمانی که شما یک وب سایت دارید می توانید از Google Analytics, استفاده کنید، این ابزاری رایگان است که به شما اجازه می دهد تا اطلاعات مختلف وب سایت، تلفن همراه و رسانه های اجتماعی را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید. به طور مثال، استفاده از اهداف مشخص در Google Analytics این را برای شما آسان می کند که ببینید چگونه اهداف سایت تان دنبال و بررسی می شوند. توجه داشته باشید که ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که می توانید از آن ها نیز استفاده کنید. یکی از مواردی که ممکن است بخواهید آن را انجام دهید، استفاده از اطلاعات جمع آوری شده و مقایسه نتایج بر حسب کانال های بازاریابی است. به عبارت دیگر، اگر شما از فیس بوک و یوتیوب استفاده می کنید و تلاش می کنید که اهداف مشابه بازاریابی را به دست آورید؛ این چیزی است که می توانید از آن پول درآورید. اگر شما هزینه و بازگشت سرمایه بازاریابی تان را با استفاده رسانه های سنتی بسنجید کاری که شما انجام می دهید، مانند مقایسه کردن هزینه و بازگشت سرمایه آگهی تلویزیونی با آگهی های دوره ای روزنامه است.

شما برای محاسبه و اندازه گیری موفقیت تان از چه معیارهایی استفاده می کنید؟ نظرسنجی که توسط Manifest در سال 2018 انجام شد، نشان می دهد 20 درصد از صاحبین کسب و کارها گفته اند که وفاداری مهم ترین معیار است. در حالی که 19 درصد، رشد و افزایش مخاطبان را انتخاب نموده اند. سایر معیارهای مهم برای صاحبین و مدیران کسب و کارهای کوچک شامل بازدید از وب سایت به میزان 16 درصد، تغییرات 15 درصد، تعداد پست ها 13 درصد و دستیابی و نتیجه گرفتن 12 درصد می باشد.

گام سوم در تبلیغات شبکه اجتماعی تان، این است که اگر وب سایت کسب و کار ندارید، آن را راه اندازی کنید و یا از وب سایت های معتبر و پر بازدید مانند https://ilikebazaar.com/ در این زمینه کمک بگیرید. سپس ابزارهایی را که برای ارزیابی و سنجش اهداف رسانه اجتماعی تان نیاز دارید، نصب کنید. هنگامی که شروع به اجرای فعال برنامه شبکه اجتماعی تان می کنید، به صورت منطقی از آن ها استفاده کنید.

بودجه شما برای برنامه رسانه اجتماعی تان چقدر است؟

پنجاه درصد SMB ها ( مخفف ( Server Message Block هر ماه کم تر از 300 دلار برای بازاریابی آنلاین می پردازند در حالی که 47 درصد صاحبین کسب و کارهای کوچک، خودشان اقدامات بازاریابی شان را انجام می دهند. نه این که هر یک از اینها ایده ی خوبی هستند. خیر اشتباه نکنید، وقتی به شبکه های اجتماعی برای کسب وکار می آیید، هیچ چیز رایگانی وجود ندارد. بنابراین اگر شما به فکر پررنگ کردن حضور کسب و کار کوچک تان در رسانه های اجتماعی هستید، باید پول بپردازید تا کسی برای شما این کار را انجام دهد یا این که با صرف وقت، خودتان آن را انجام دهید. پس ممکن است فکر کنید حضور در شبکه های اجتماعی رایگان است چون شما از فیس بوک، توییتر و پینترست به صورت رایگان استفاده می کنید و همه این شبکه ها، ابزارهایی رایگان دارند که استفاده از آن ها را آسان تر و یا بهتر می کند؛ اما برای شما رایگان نخواهد بود چون زمان شما ارزشی به اندازه پول دارد. بنابراین، شما به بودجه تبلیغات در رسانه های اجتماعی نیاز دارید. چقدر؟ خب خوشبختانه، شما در حال حاضر دارای بودجه بازاریابی برای کسب و کار کوچک تان هستید که تبلیغات در شبکه های اجتماعی تان درصدی از همین بخش است.

ما توصیه نمی کنیم که هر کسب و کار کوچکی فقط از رسانه های اجتماعی برای فروش و بازاریابی استفاده کند. بلکه به این نکته صحه می گذاریم که چون کسب و کارهای کوچک گرایش دارد به به هر چیزی که رایگان باشد، متصل شود و شایعات زیادی در مورد این که چگونه بازاریابی رسانه های اجتماعی می تواند به عنوان یک جایگزین هزینه کم تری نسبت به تبلیغات سنتی داشته باشد؛ استفاده از رسانه های اجتماعی نیز می تواند کمک شایانی برای بازاریابی استارت آپ ها باشد. بازاریابی کسب و کار کوچک شما همیشه باید از یک مجموعه بازاریابی متشکل باشد، زیرا هیچ شبکه بازاریابی وجود ندارد که به تمام مشتریان یا مشتریان بالقوه کسب و کار کوچک شما بتواند دست پیدا کند. یکی دیگر از بخش های آمیخته بازاریابی تان که باید در بودجه بازاریابی قرار دهید، وب سایت کسب و کارتان است. زیرا استفاده از رسانه های اجتماعی برای کسب و کار کوچک شما بدون داشتن یک وب سایت مانند تلاش برای راندن و به حرکت درآوردن یک اسب در مسابقه بدون وسایل و ابزارهای لازم می باشد.

چه چیز دیگری باید برای بازاریابی کسب و کار کوچک تان استفاده کنید؟

در نهایت، آمیزش بازاریابی ( منظور از  آمیزش یا ترکیب این است که بین این اجزا می‌بایست یک نگرش ترکیب سیستمی و هماهنگ برقرار شود تا بتواند بر مشتری تاثیر گذارد.) به میزان زیادی به بازار هدف شما بستگی دارد. برای مثال، اگر شما نرم افزارهای مبنی بر اینترنت را به افراد جوان، باهوش و سرزنده به فروش می رسانید، تبلیغات آنلاین ممکن است حجم و بخش زیادی از بودجه شما باشد.

توصیه کلی این است که مقدار پولی را که می توانید در بازاریابی صرف کنید، مشخص کنید و سپس آن را دو برابر کنید. هنوز صاحبین کسب و کارهایی را می بینیم که هر جایی سرمایه گذاری می کنند به جز سرمایه گذاری در بازاریابی و تبلیغات که باید انجام شود.

گام چهارم در برنامه تبلیغات در رسانه اجتماعی تان، بودجه بازاریابی تان را مرور کنید و سهم چشمگیری از بودجه مالی خود را صرف این بخش کنید.

چه کسی تبلیغات در شبکه اجتماعی کسب و کار کوچک تان را اجرا خواهد کرد؟

قبل از اینکه بگویید که می خواهید تبلیغات شبکه اجتماعی کسب و کار کوچک تان را خودتان اجرا کنید، بگویید که چند ساعت زمان آزاد در هفته دارید. آیا فکر می کنید زمان های آزاد زیادی دارید؟ در یک سخنرانی که در نشست موفقیت آمیز رسانه های اجتماعی بود، آنیتا کمپبل از گرایش های کسب وکارهای کوچک گفت: از دوشنبه تا جمعه 15 دقیقه برای بررسی، نظر دادن و به روز رسانی شبکه های اجتماعی که از آن ها استفاده می کند، و دو ساعت دیگر در هفته برای به روز رسانی وبلاگ شرکت وقت صرف می کند که به طور کلی سه ساعت و پانزده دقیقه در هفته می باشد. به علاوه، وی افزود: شما باید هفت تا ده ساعت برای مرحله اول یادگیری ابتدایی هر پلت فرم در شبکه اجتماعی که تصمیم به کار با آن را دارید، صرف کنید و می دانید که هر کمپین تبلیغاتی اجتماعی که شما انجام می دهید، نیاز به زمان بیشتری دارد. حتی اگر شما این زمان ها را داشته باشید یا بتوانید آن زمان ها را آزاد کنید، آیا می توانید آن را در هفته آینده، ماه بعد یا تمام طول سال انجام دهید؟ هر پلت فرم رسانه اجتماعی با پروفایلی پر می شود. این بدان معنا نیست که شما نمی توانید از رسانه های اجتماعی برای کسب و کارتان خودتان استفاده کنید و یا برنامه رسانه های اجتماعی تان را خودتان اجرا کنید .این فقط  به این معنی است که اگر شما به انجام این کار فکر می کنید، نیاز دارید که از درخواست های پیگیری و زمان آن ها نیز مطلع شوید. یک افزایش همیشگی برای تعداد ابزارهایی که می توان برای قرار دادن پست در رسانه های اجتماعی به صورت اتوماتیک استفاده کرد، وجود دارد؛ اما ایجاد پست و قرار دادن آن ها به صورت مرتب هم زمانبر است. برخی کسب و کارها با قرار دادن کارکنان زیادی برای امور مربوط به رسانه های اجتماعی این مشکل را حل کرده اند. اگر این کار را انجام می دهید، به یاد داشته باشید هزینه کارکنانی که کارهای شبکه های اجتماعی را انجام می دهند فقط حقوق یا دست مزد آن ها نیست بلکه هزینه کارهای دیگری را که آن ها در طول زمانی که برای بررسی، نظر دادن و پست گذاشتن نیزانجام می دهند، باید در نظر بگیرید. اگر کارکنانی را برای انجام این امر ندارید، به راحتی می توانید شخصی را استخدام کنید تا برنامه های شبکه اجتماعی تان را عملی کرده و امور مربوط به شبکه اجتماعی کسب و کارتان را مدیریت کند. اگر در حال حاضر وقت ندارید یا فکر می کنید ممکن است بعداً هم وقت نداشته باشید، این می تواند مسیر و روشی باشد که برای موفقیت در رسانه اجتماعی آن را در پیش گیرید. اما فراموش نکنید که تلاش های ناقص و نا تمام در رسانه های اجتماعی می تواند به کسب و کار کوچک شما آسیب وارد نماید.

گام پنجم در مسیر تبلیغات در شبکه اجتماعی تان، به طور جدی در مورد تعهدات زمانی خود فکر کنید و تصمیم بگیرید که آیا شخصاً می خواهید برنامه رسانه اجتماعی تان را برای کسب و کارتان به صورت فعال انجام دهید یا خیر؟

اگر پاسخ "بله" باشد، پس شما قصد دارید آن را انجام دهید، به تصمیم اولیه خود برسید که از کدام شبکه اجتماعی می خواهید استفاده کنید، یکی را انتخاب کنید و آشنایی با نحوه عملکرد آن را شروع کنید. زمانی که آن را شناختید، شما آماده آن هستید که شروع کنید حالا باید بفهمید چگونه استفاده از شبکه های اجتماعی به دست یابی شما به اهدافی که برای برنامه رسانه اجتماعی تان مد نظر داشته اید؛ می انجامد.

و اگر پاسخ «نه» باشد، زمان آن رسیده است تا با جستجو، فرد یا شرکتی را پیدا کنید که بتواند با اجرای کمپین های تبلیغاتی موثر علاوه بر تبلیغات در شبکه های  اجتماعی بهترین کمپین های تبلیغاتی را به طور مؤثر برایتان اجرا کند.

  ثبت کسب و کار