در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
دایرکتوری مشاغل بازار .*.*.* با سایت فروش و دایرکتوری بازار می توانید بهترین تامین کننده و بهترین کالاها را با بهترین قیمت پیدا کنید و ارتباط مستقیم برقرار کنید .*.*.* لیست بهترین تولیدکننده ها و بهترین شرکت های خدمات .*.*.* بهترین قیمت کالا و خدمات در سایت نیازمندی های بازار

بازار-Bazaar

بیشترین صادرات ایران به کدام کشورها است

دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹ تجارت
  • تصویر شماره بیشترین صادرات ایران به کدام کشورها است

سال هاست که عمده کالاهای صادرات ایران ابتدا به چین و سپس به کشورهای دیگری نظیر امارت متحده عربی، جمهوری کره، افغاستان و همچنین عراق، ترکیه، هند و پاکستان اختصاص داده شده است. البته به غیر از این بازارهای مهم و تقریبا همیشگی، صادرات ایران حدود چند درصد نیز به کشورهای تایلند و اندونزی انجام می گیرد که گاهی اوقات کشور اندونزی صدر نشین جدول لیست کالاهای صادراتی ایران قرار می گیرد و بیشترین سهم ارز آوری به ایران را به خود تعلق می دهد. عمان، ژاپن، ایتالیا، سوریه و همچنین تایوان، ترکمنستان، آذربایجان و ویتنام از دیگر بازارهای صادراتی ایران به حساب می آیند.

بازارهای صادراتی ایران را بیشتر بشناسید

بیشترین صادرات ایران به کدام کشورهاست؟

همانطور که مشخص است بیشترین مشتریان کالاهای صادراتی ایران کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر همسایگان ایران می باشند. اما خوب است بدانید پیش از وارد آمدن تحریم ها به ایران بازارهای اروپایی بهترین مشتریان برخی کالاهای ایرانی مانند مواد معدنی و همچنین محصولات فلزی بودند. اما بسیاری از این کشورها به علت ترس از تحریم شدن، رابطه خود را با کشور ایران قطع کردند. بنابراین بازارهای تولید کننده فلزات، فرآورده های پتروشیمی و همچنین مواد معدنی و دیگر کالاهای تولید شده  برای حفظ سطح صادرات ایران بازارهای بسیاری از کشورهای همسایه را جایگزین بازارهای از دست داده کردند. البته این روزها توسط تعدادی کشورهای واسطه مانند چین امکان صادرات به بازارهای گذشته اروپایی را به دست آورده ایم.

صادرات کالاهای ایرانی

طبق گفتگویی که با مدیر توسعه صادرات انجام شده است هم اکنون محصولاتی مانند مس، سرب و همچنین روی و...در بین محصولات فلزی و از سوی دیگر کاشی، سیمان و البته سرامیک مهمترین کالاهای صادراتی معدنی به شمار می آیند. پس هنگامی که عراق خریدار بازار سیمان ایران نباشد، کشورهای دیگری مانند ارمنستان و آذربایجان و بسیاری کشورهای همسایه دیگر به عنوان بازار هدف محصولات معدنی و فلزی ایران انتخاب می شوند، به طوری که با وجود وضع کنونی نیز باز هم به جز چین و هند کالاهای غیر نفتی ایران مانند دارو، لوازمات پزشکی و همچنین ماشین آلات و.... به پانزده کشور همسایه نیز صادر می شود.

بزرگترین وارد کنندگان کالاهای ایرانی

امروزه بیشترین مواد معدنی کشور ایران به چین صادر می شود. البته پس از این کشور بیشترین سهم صادرات کالاهای ایران به امارت متحده عربی اختصاص یافته است. عراق در این میان مقاوم سوم واردات را به دست دارد این در حالی است که ترکیه جزو چهارمین کشوری به شمار می آید که خریدار کالاهای صادرات ایران است. طبق این آمارها جمهوری کره بعد از ترکیه سهم قابل توجهی از بازارهای تولید ایران را به خود تعلق داده است، هند در جایگاه ششم و افغانستان نیز در جایگاه هفتم از بازارهای صادراتی کشور ایران قرار دارند و اما ژاپن با کاهش چشم گیری از واردات خود هشتمین رتبه را در بازارهای صادر کننده ایران به خود اختصاص داده است. پاکستان که جزو نزدیکترین همسایه ایران به شمار می آید دارای مقام نهم و عمان رتبه دهم را در بازار های هدف  صادرات ایران به دست گرفته اند.

مقاصد عمده صادرات ایران

بر اساس گزارشات اعلام شده در ابتدای سال ۹۸ بیشترین سهم صادرات کالاهای ایرانی را کشور چین رقم زده است. اما نکته جالبی که وجود دارد اعلام بیشترین فروش برخی کالاها به عراق می باشد. به طوری که کشور عراق در واردات تعدادی کالاهای صادرات ایران، کشور امارت متحده عربی را پشت سر گذاشته و حتی بیشترین واردات را از بازارهای تولید ایران نسبت به چین داشته است. خوب است بدانید وجود تحریم ها در ایران تحولات آشکاری را در صادرات کالاهای ایرانی پدید آورده است. به طوری که در بین کشورهای زیادی که مورد هدف صادرات ایران قرار دارند؛ امروز دیده می شود که کشور نپال رشد بی سابقه ای داشته است و پس از آن کشور بنین دومین بازار هدف ایران محسوب می شود.

جدیدترین مبداء صادرات کالاهای ایرانی

اگر چه طی سال های اخیر صادرات کالاهای ایرانی به برخی از کشورهای جهان قطع و یا به اندازه زیادی کاهش یافته است. اما در این میان کشور کرواسی سومین مقصد کالاهای صادراتی ایران و تونس چهارمین بازار هدف تولید کننده های ایرانی به شمار می آیند. البته کشورهای دیگری نظیر برزیل و کلمبیا نیز جزو مشتریان خوب بازارهای تولید کننده کشور ایران هستند. در این میان کشور بلاروس و صربستان نیز جزو مهم ترین وارد کنندگان کالاهای ایرانی به حساب می آیند که در سال ۹۸ رشدی بالغ بر ۹۹ درصد داشته اند.

کلام آخر

با توجه به شناخت بازارهای هدف برای صادرات محصولات ایرانی چنانچه قصد صادرات کالاهای ایرانی را دارید؛ می توانید با مطالعه 50 ایده خوب برای صادرات، کالاهای مورد نظر خود را انتخاب نموده و وارد بازارهای خارجی شوید. قطعاً با پشتکار و تلاش و از طریق روش های صحیح بازاریابی در بازارهای خارجی به موفقیت های بسیاری در این بازارها دست خواهید یافت.

  ثبت کسب و کار