در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
دایرکتوری مشاغل بازار .*.*.* با سایت فروش و دایرکتوری بازار می توانید بهترین تامین کننده و بهترین کالاها را با بهترین قیمت پیدا کنید و ارتباط مستقیم برقرار کنید .*.*.* لیست بهترین تولیدکننده ها و بهترین شرکت های خدمات .*.*.* بهترین قیمت کالا و خدمات در سایت نیازمندی های بازار

بازار-Bazaar

چگونه نماینده یا کارگزار صادرات و واردات شویم

سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۹ تجارت
  • تصویر شماره چگونه نماینده یا کارگزار صادرات و واردات شویم

برای افرادی که قصد دارند کسب و کار خود را در حوزه واردات و صادرات آغاز کنند، شروع کسب و کار به عنوان نماینده واردات و صادرات می تواند یک نقطه شروع عالی باشد. بنابراین اگر می خواهید بدانید چگونه می شود کسب و کار خود را به عنوان یک کارگزار صادراتی شروع کنید می توانید با ما در این مقاله همراه شوید. ما در این مقاله، ابتدا به بررسی اصول و نحوه کار نمایندگان صادرات و واردات خواهیم پرداخت؛ سپس تفاوت اصلی میان نمایندگان صادرات و واردات در مقابل کارگزاران صادرات و واردات را نشان می دهیم. در بخش بعدی مقاله نیز به صورت گام به گام مراحل شروع و انجام این کسب و کار را بیان می کنیم.

نمایندگی صادرات و واردات چیست و چرا این کار یک نقطه شروع عالی است؟

شروع کار به عنوان نماینده واردات و صادرات که "کارگزار" نیز نامیده می شود، یک شروع عالی است زیرا به شما امکان می دهد تا تمام مهارت های لازم کسب و کارهای صادراتی را که در آینده به آنها نیاز خواهید داشت؛ یاد بگیرید و تمرین کنید. و همه اینها با سرمایه گذاری بسیار کم و ریسک کم امکان پذیر است. آغاز کار به عنوان نماینده واردات و صادرات یکی از ساده ترین اما در عین حال، سودآورترین ایده های کسب و کار واردات و صادرات است.

هر فردی که خواهان آغاز یک کسب و کار واردات و صادرات است، برای شروع بهتر است به عنوان نماینده یا کارگزار صادرات، واردات فعالیت کنند.

از طرفی، دستمزد و کمیسیون کارگزاری صادرات و واردات محرکی است که به شما انگیزه کار کردن می دهد. بزرگترین ریسک نماینده یا کارگزار واردات و صادرات آن است که کار را به صورت رایگان و یا کمترین سرمایه انجام دهد و اغلب برای شروع کار فقط باید فعال و مایل به انجام کار باشید.

این کار یعنی اینکه شما باید تامین کنندگان مناسب و خریداران مناسب را باهم پیوند دهید. نماینده صادرات یا واردات مانند یک پیوند دهنده است.

البته قبل از شروع کار باید روی خودتان سرمایه گذاری کرده و دانش لازم را بدست آورید. جهت موفقیت به عنوان یک نماینده واردات  و صادرات، بسیار مهم است که شما از یک سیستم گام به گام اثبات شده پیروی کنیدپس با ما همراه باشید.

تفاوت میان نماینده و کارگزار صادرات و واردات چیست؟

نماینده صادرات و واردات

معمولاً نماینده، فردی است که در یک شرکت برای یک کار استخدام شده و در آن فعالیت دارد. به عنوان مثال، فردی نماینده یک کارخانه هندی است و برای آن کارخانه به دنبال جذب خریداران جدید در خارج از کشور است. در این حالت، نماینده در ابتدا و قبل از شروع کار، توافق نامه کمیسیون را با فروشنده هندی امضا می کند. نماینده واردات و صادرات فقط برای تعداد محدودی از شرکت هایی که با آنها رابطه بسیار قوی و پایدار دارد، کار می کند. نماینده مرتباً خریداران جدیدی را برای آنها پیدا می کند. همچنین نماینده معمولاً حق دارد به نمایندگی از طرف آن شرکت فعالیت کند. نماینده به نمایندگی از آن شرکت کار می کند و این را پنهان نمی کند و همکاری ادامه خواهد داشت.

کارگزار صادرات و واردات

کارگزار یک نماینده آزاد است که خریداران و فروشندگان را برای یک معامله بر سر یک میز می آورد. کارگزار غالباً با تغییر هدف، و شرکت ها به دنبال معاملات جدید و پیشرفت در معاملاتش است.
کارگزار معمولاً با یک طرف توافقنامه کاری طولانی مدت ندارد. به عنوان مثال، کارگزار یک شرکت را پیدا می کند که به دنبال خرید محصول X با قیمت Y در مقدار Z است. کارگزار تامین کننده ای را که مایل و آماده تهیه آن XYZ است را پیدا می کند. اکنون کارگزار توافق نامه کمیسیون را براساس معامله با فروشنده یا خریدار یا با هر دو امضا می کند. پس از انجام معامله، در حالت ایده آل کارگزار هزینه را دریافت می کند و به دنبال معامله بعدی می رود.

کارگزار می تواند همکاری های طولانی مدت با یک طرف برقرار کند و توافق نامه نمایندگی مستمر را امضا کند و به یک نماینده واردات و صادرات تبدیل شود.

مراحل شروع کار به عنوان نماینده واردات و صادرات

1. با قوانین و مقررات ضروری آشنا شوید

طبیعتاً هر کشوری دارای قوانین و مقررات خاص در رابطه با صادرات و واردات است. پس اگر می خواهید کار خود را به عنوان نماینده واردات و صادرات آغاز کنید، باید حداقل مروری جزئی بر کلیه قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات در کشور مورد نظر داشته باشید. در این صورت اگر بعداً به دانستن چیز خاصی نیاز داشتید می توانید زمان بیشتری را به آشنایی با قوانین و مقررات بیشتر اختصاص دهید.

مثلا باید بدانید چه کالاهایی برای واردات و صادرات در کشور مود نظر محدود یا ممنوع شده اند. همچنین شما باید بدانید که فرآیندهای صادرات و واردات در کشور شما چگونه انجام می شوند. بعلاوه اینکه؛ نمایندگان واردات و صادرات باید از منابع و توانایی های لازم برخوردار باشند تا بتوانند به سرعت و به طور عملی عوارض گمرکی و قانونی و مالیاتی را بررسی کنند.

اگر تازه کار را آغاز کرده اید، داشتن یک کارگزار حرفه ای گمرک که درخصوص مالیات ها و فرآیندها و قوانین و مقررات واردات و صادرات به شما مشاوره دهد، کار هوشمندانه ای است.

2. اصول تجارت بین المللی و حیطه های تجاری مربوطه را مطالعه کنید

اگر می خواهید یک کسب و کار بین المللی را راه اندازی کنید، قبل از هر چیز باید بدانید کشور شما چه صادرات و وارداتی انجام می دهد. شما باید روند و قیمت ها را در سراسر جهان بدانید. اگر نمی دانید حوزه های های صادرات و واردات در کشور شما چیست، پس قطعاً نمی دانید چه چیزی را صادر یا وارد کنید. در این راستا، می توانید جزئیات مربوط به داده های تجارت کشور خود را از مرکز تجارت بین المللی دریافت کنید.

شما همچنین باید لجستیک بین المللی را بیاموزید و با نرخ ها آشنایی داشته باشید، تا بتوانید بعداً در محاسبه قیمت ها از آنها استفاده نمایید. به عنوان مثال باید هزینه ارسال یک کانتینر دریایی از کشور خود به اروپا را بدانید. برای این کار، انتخاب یک باربری به عنوان شریک شما می تواند سودمند باشد زیرا در آینده برای سازماندهی لجستیک به شما کمک خواهد کرد.

شما باید با اینکوترم ها نیز آشنا باشید. اینکوترمز، اصطلاحات استانداردی هستند که بطور گسترده توسط همه صادرکنندگان و واردکنندگان استفاده می شوند. اینکوترمز همه موارد مربوط به حمل و نقل دریایی، حمل و نقل جاده ای، پوشش بیمه و فرآیندهای صادرات و واردات را کنترل می کند. نمونه ای از اینکوترمزی که بیشترین استفاده را دارند عبارتند از FOB ، CIF و EXW.

در مورد پرداخت ها و ابزارهای بین المللی مانند اعتبار نامه LC ، اعتبار اسنادی DC و نقل و انتقالات بانکی مستقیم TT نیز اطلاعات بیشتری را کسب کنید. چرا بعدها لازم است مشخص کنید این موارد هم برای صادرکنندگان و هم برای واردکنندگان چقدر هزینه بردار و چقدر سریع و چقدر ایمن هستند.

3. متخصص شوید

مقادیر عظیمی از محصولات مختلف در هر کشوری صادر و وارد می شوند. در این میان قطعا، هیچ کس به خوبی از همه حوزه ها اطلاع ندارد. پس شما باید جستجو کنید و حوزه ها و محصولات مناسب را برای خود انتخاب کنید. شما باید یک حوزه را انتخاب کنید و سپس یک تامین کننده (کارخانه) که می خواهید نماینده آن باشد را پیدا کنید.

 خیلی مهم است که شما در حوزه ای فعالیت خود را آغاز کنید که به خوبی از آن اطلاع دارید و احساس می کنید که برای مشتریانی که نماینده آنها هستید، قادر به پیدا کردن خریداران مناسب می باشید.

برای انتخاب یک تأمین کننده بهتر است تأمین کننده برای شما آشنا باشد یا رابطه قبلی با آن داشته باشید؛ چرا که مهم است که شما یک تأمین کننده مطمئن و صادق را انتخاب کنید.

4. شرکت و وب سایت تاسیس کنید و مجوزها و تاییدیه های لازم را درخواست دهید

بعد از اینکه اصول تجارت بین الملل را یاد گرفتید و حوزه های جالب و فرصت های شغلی مناسبی را یافتید، پس از کسب مقداری سرمایه، بهتر است برای گسترش کسب و کارتان، شرکت خود را تاسیس کنید. پس از راه اندازی شرکت، ممکن است به مجوزها یا تاییدیه های خاص نیاز داشته باشید. معمولاً نماینده واردات و صادرات نیازی به مجوز صادرات و واردات ندارد. با این حال، برخی از کشورها ممکن است مجوز نمایندگی واردات و صادرات را داشته باشند که باید آن را اخذ نمایید.

در ادامه شما باید به مؤسسات مربوط به تجارت در کشور خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که چه مجوزها یی لازم هستند. مجوزها و تاییدیه های لازم را اخذ کنید، حساب بانکی تجاری افتتاح کنید و کلیه مراحل و تشریفات اداری مربوطه را انجام دهید.

5. توافق نامه کمیسیون را با یک تامین کننده منتخب امضا کنید

شما باید توافق نامه کمیسیون نماینده را با تامین کننده امضا کنید. لازم است در قرارداد تمام شرایط خریداران بالقوه جدید و هزینه نماینده تعیین شده قید شوند. در این زمینه مطمئن شوید که تمام جزئیات مربوط به محصول، شرایط فروش و همچنین شرایط پرداخت قید شده اند. در این راستا، شما باید حداقل درخصوص شرایط زیر در قرارداد توافق نمایید:

  • قیمت فروش یا خرید محصول یا محصولات فروخته شده یا خریداری شده
  • درصد کمیسیون قیمت فروش یا خرید
  • مدت قرارداد کمیسیون. به عنوان مثال، قرارداد 1 ساله
  • جزئیات تامین کننده (چه کسی کمیسیون را به شما پرداخت می کند)
  • جزئیات نماینده کمیسیون
  • شرایط مربوط به زمان و چگونگی پرداخت هزینه کمیسیون به نماینده

همچنین قرارداد نیز باید به خوبی تایید شود؛ به همین دلیل پیشنهاد می کنیم فتوکپی شناسه یا گذرنامه امضاکنندگان قرارداد را تهیه کنید و در صورت امکان قرارداد را در دفتر اسناد رسمی امضا کنید.

به یاد داشته باشید که توافق نامه یا قرارداد کمیسیون تنها ابزار قانونی است که از دستمزد شما محافظت می کند. پس شایسته آن است که وقت و هزینه کافی برای تهیه یک پیش نویس قرارداد خوب صرف کنید. همچنین می توانید از یک وکیل کمک بگیرید و یا از فرم های رایگان و مختلفی که در اینترنت وجود دارند، استفاده کنید.

6. جستجوی خریداران برای کالاها را آغاز کنید

بعد از اینکه مراحل اصلی را انجام دادید، حوزه های مناسب را انتخاب کردید و سرانجام یکی از تأمین کنندگان را پیدا کرده و توافق نامه کمیسیون را با وی امضا کردید و برای شروع کار آماده هستید؛ باید به دنبال خریدار باشید. برای جستجوی خریداران و ارتباط با آنان شیوه های آنلاین و آفلاین متعددی وجود دارند که گاهاً استفاده از هردو این شیوه ها مفید است.

برای ارتباط آنلاین شیوه های زیر وجود دارند :

  • پلتفرم های تجارت بین المللی مانند علی بابا، ایندیامارت، Europages. و همچنین وبسایت https://ilikebazaar.com/ 
  • رسانه های اجتماعی (گروه ها و شبکه ها)
  • پورتال های تخصصی مانند  "Clarity"
  • Google  و تبلیغات رسانه های اجتماعی
  • استفاده از خدمات نمایندگان تامین منابع

برای ارتباط آفلاین شیوه های زیر وجود دارند:

  • سفرها و جلسات تجاری سنتی
  • بازدید از نمایشگاههای تجاری
  • استفاده از شبکه و روابط شخصی خود

روش های آفلاین بیشتر برای کیفیت هستند و روش های آنلاین برای کمیت بهتر هستند اما قابلیت اطمینان آنها چندان مناسب نیست.

7. خریداران را تجزیه و تحلیل کنید

پس از اینکه شما به عنوان یک نماینده واردات صادرات، خریداران احتمالی را برای مشتریان خود پیدا کردید، باید درخواست های خرید را تجزیه و تحلیل کنید.

شما باید تمام هزینه های مربوط به صادرات را محاسبه کنید. باید پیشنهادهای مختلف خرید از خریداران مختلف را تجزیه و تحلیل کنید چرا که شرکت های مختلف احتمالاً شرایط و ضوابط مختلفی را برای پرداخت، حمل و نقل، بسته بندی و غیره ارائه می دهند.

شما به عنوان یک نماینده واردات و صادرات باید به قابلیت اطمینان خریدار و مدت بالقوه همکاری نیز توجه کنید. گاهی اوقات معقول است که برای تایید قابلیت اطمینان خریدار، از شخص ثالث کمک بگیرید. شما می توانید ارائه دهندگان خدمات بازرسی محلی را پیدا کنید که می توانند پیشینه خریدار بالقوه را برای شما مورد بررسی قرار دهند.

همچنین در نهایت باید از LOI (قصد نامه) استفاده کنید. در این سند، خریدار تأیید می کند که قادر و مایل به خرید محصول (محصولات) با شرایط پیشنهاد شده است. تأیید قصد نامه توسط خریدار به شما اطمینان می دهد که وقت خود را تلف نمی کنید.

8. خریدار را به تامین کننده خود نشان دهید

پس از انتخاب یک خریدار مناسب برای تامین کننده خود، باید این خریدار پیشنهاد خود را برای خرید محصولات ارائه دهد. شما باید این مورد را به عنوان یک پیشنهاد خرید کامل تهیه کنید که در آن همه داده ها و شرایط مربوطه توسط خریدار بیان شده باشد.

شما باید حداقل 2 تا 3 پیشنهاد مختلف از خریداران بالقوه داشته باشید، بنابراین تامین کننده شما می تواند مناسب ترین پیشنهاد را برای خود انتخاب کند.

9. کمک به انجام معامله و دریافت حقوق خود

پس از اینکه تأمین کننده شما یک پیشنهاد خرید را انتخاب کرد، باید به خریدار اطلاع دهید و به انجام معاملات کمک کنید. شما می توانید با ترتیب دادن تدارکات، عوارض گمرکی، بسته بندی و غیره به طرفین کمک کنید. پس از اینکه تامین کننده پول را دریافت کرد، شما می توانید مبلغ کمیسیون خود را مطابق با قراردادی که قبلاً امضا کرده اید دریافت کنید.

10. جستجوی خریداران و تامین کنندگان جدید را ادامه دهید

بعد از اینکه یک معامله را بطور موفقیت آمیز به پایان رساندید، زمان آن فرا می رسد که به دنبال معامله جدید باشید. همیشه می توانید خریداران جدیدی را برای تامین کنندگان خود بیابید و قراردادهای جدید امضا کنید. سرانجام شما می توانید یک سازمان نمایندگی واردات و صادرات تاسیس کنید و نمایندگان بسیاری داشته باشید تا از طرف شما کار کنند. حتی می توانید خودتان مستقیماً کار واردات و صادرات را انجام بدهید.

سخن پایانی

بسیار مهم است که نماینده واردات و صادرات از قیمت بازار کالاهای مربوطه کاملا آگاه باشد. نمایندگان کمیسیون باید فروشندگان خوب، بازاریاب های عالی و سازمان دهندگان مناسب باشند و مهارتهای ارتباطی قوی داشته باشند. اگر شما مایل به آغاز کار به عنوان نماینده صادرات و واردات هستید، فعال و عاشق سفر هستید و البته مهارت خوبی در کسب درآمد نیز دارید، نمایندگی صادرات و واردات می تواند یک شغل عالی برایتان باشد.

  ثبت کسب و کار