در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
دایرکتوری مشاغل بازار .*.*.* با سایت فروش و دایرکتوری بازار می توانید بهترین تامین کننده و بهترین کالاها را با بهترین قیمت پیدا کنید و ارتباط مستقیم برقرار کنید .*.*.* لیست بهترین تولیدکننده ها و بهترین شرکت های خدمات .*.*.* بهترین قیمت کالا و خدمات در سایت نیازمندی های بازار

بازار-Bazaar

چگونگی نوشتن طرح کلی کسب و کار به صورت گام به گام

جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹ کسب و کار
  • تصویر شماره چگونگی نوشتن طرح کلی کسب و کار به صورت گام به گام

اگر قصد دارید بدانید نحوه نوشتن طرح یک کسب و کار چگونه است؛ این مقاله چگونگی نوشتن طرح کسب و کار را توضیح به شما توضیح می دهیم. قسمت های مهم و مختلف در این طرح و پلان را به ترتیب این که باید چگونه در برنامه ی تکمیل شده شما قرار بگیرند معرفی کرده ایم و برای هر یک از این بخش ها توضیح خلاصه ای از هر بخش برای شما آورده این تا بتوانید برای کسب و کار خود یک پلان کامل داشته باشید. اگر شما برنامه کسب و کار خود را به ترتیب این بخش ها طراحی کنید در انتها نمونه ی کاملی خواهید داشت و می توانید برنامه ی کسب و کاری با تفکر قوی و خوب طراحی کنید. به این ترتیب شما قادر خواهید بود تا آن را برای درخواست وام و یا برای جذب سرمایه گذاری بالقوه برای تامین مالی کسب و کارتان، ارائه دهید.

طراحی یک برنامه کسب و کار

1. خلاصه اجرایی طرح

این بخش درحالی که در ابتدای پلان کسب و کار قرار می گیرد؛ اما در آخر نوشته می شود. در این بخش باید عناصر کلیدی طرح کلی کسب و کارتان را خلاصه کنید و چون اولین چیزی است که هر کسی در ابتدای خواندن طرح کار شما به آن نگاه می اندازد بسیار مهم است که خلاصه اجرایی برنامه کارتان برجسته و عالی باشد.

2. بررسی کلی کسب و کار و صنعت

بررسی کلی بخش صنعتی که قرار است کسب و کار شما بخشی از آن باشد و شامل روند صنعت، نقش های عمده در صنعت و برآورد فروش صنعت می باشد در این بخش قرار می گیرد. همچنین این قسمت شامل خلاصه ای از جایگاه کسب و کار شما در صنعت نیز خواهد بود.

3. تجزیه و تحلیل بازار

تحقیقات بازاری برای عرضه و تقاضا محصول یا خدمات شما، تحقیق درباره موقعیت جغرافیایی، جمعیت شناسی، نیاز های بازار هدف شما و چگونگی برطرف شدن این نیازها امری مهم است. در این جا باید هدف برنامه کسب و کارتان را به خواننده نشان دهید که دانش کاملی از قشری که قصد فروش محصول یا ارائه خدمات را به آن ها دارید، کسب کرده اید. و براین اساس می توانید پیش بینی های کامل و بررسی شده ای از میزان و چگونگی خرید محصول یا دریافت خدمات را ارائه دهید.

4. تجزیه و تحلیل رقابتی

در این بخش باید در مورد رقبای مستقیم و غیرمستقیم تان تحقیق کنید، مزیت رقابتی خود و تجزیه و تحلیل چگونگی برداشتن موانع ورود به بازار انتخابی خود را نیز مورد بررسی قرار بدهید. در این بخش از طرح کسب و کار، شما به مشخص کردن کسب و کارتان در رقابت ها می پردازید و در نهایت به ترغیب خوانندگان در طرح کسب و کارتان می پردازید.

5. طرح فروش و بازاریابی

در این مرحله توضیحی با جزئیات از سیاست فروش، طرح قیمت گذاری، فعالیت های تبلیغاتی و ترفیعی، مزایای محصول و خدمات را ارائه می دهید. این قسمت جایی است که شما به خواننده پیشنهاد فروش منحصر به فردتان را ارائه می دهید و چگونگی ارسال خدمات و محصولات تان را به بازار و همچنین چگونگی ترغیب مردم به خرید آن ها را توضیح می دهید.

6. مالکیت و برنامه مدیریت

اینجا لازم است تا طرحی کلی از ساختار قانونی کسب و کارتان و مدیریت منابع، که شامل مدیریت تیم داخلی و خارجی تان و منابع انسانی مورد نیاز تهیه کنید. اگر هدف طرح کسب و کارتان دریافت بودجه است لازم است مطمئن شوید طرح مدیریت شما شامل هیئت مشورتی به عنوان منبع مدیریتی است.

7. برنامه عملیاتی

 شرح مکان فیزیکی کسب و کار، امکانات و تجهیزات، نوع کارکنان مورد نیاز، کالاهای مورد نیاز و تامین کنندگان، و سایر جزئیات عملیاتی مورد استفاده، مانند شرح فرآیند تولید را در این بخش تهیه می کنید.

8. طرح مالی

شرحی از نیازهای مالی تان، صورت های مالی دقیق تان و همچنین تجزیه و تحلیل صورت حساب های مالی را تهیه کنید. این بخش از طرح کسب و کارتان جایی است که شما سه مورد از اسناد مالی اصلی هر کسب و کار، ترازنامه، صورت حساب خالص و حساب جاری را ارائه خواهید کرد. (به عنوان یک کسب و کار جدید این آخرین سند برنامه ریزی صورت حساب جاری خواهد بود.) دستورالعمل های مربوط به نوشتن بخش مالی، به شما نشان خواهند داد که چگونه تمام این اسناد را تهیه کنید.

9. پیوست ها

علاوه بر بخش هایی که در بالا ذکر شده است، در پایان طرح کسب و کارتان شما نیازمند مواردی چون اطلاعات اضافی که به اعتبار ایده کسب و کارتان کمک می کنند مانند مطالعات بازاریابی، عکس های محصولات تان یا قراردادها و  سایر توافقنامه های قانونی مربوط به کسب و کارتان خواهید بود.

آیا ترتیب بخش های طرح کسب و کار اهمیت دارد؟

این بخش ها فقط برای یک بار نیاز به ترتیب دارند. خلاصه اجرایی طرح بخشی است که نیاز است در ابتدای طرح قرار گیرد. پس از آن، منطقی است که همه مواد مربوط به بازار (بررسی اجمالی صنعت، تجزیه و تحلیل بازاریابی، تجزیه و تحلیل رقابتی و برنامه بازاریابی) با هم آورده شوند. اگر میخواهید ترتیب بخش ها را تغییر دهید هیچ دلیلی برای این که بخش برنامه مدیریت نتواند خلاصه اجرایی را دنبال کند وجود ندارد.

به طور کلی، در یک طرح کسب و کار، شما می خواهید بهترین امتیاز خود را در ابتدای آن قرار دهید. بنابراین اگر برای مثال، گروهی از نیروی انسانی در هیئت مشورتی کسب و کار جدیدتان دارید آن را درست بعد از قسمت خلاصه اجرایی می آورید. برجسته کردن نقاط قوت کسب و کار جدید، خوانندگان شما را تشویق خواهند کرد تا به خواندن طرح شما ادامه دهند.

صفحه عنوان و فهرست مطالب را اضافه کنید

پس از اتمام تمام بخش ها، فراموش نکنید که در ابتدای طرح یک صفحه عنوان و سپس یک جدول که حاوی لیستی از هر بخش است را با شماره های صفحه قرار دهید.

 

                                                     

                                                   جدول محتوا  

1

   خلاصه اجرایی

صفحه...

2

بررسی کلی کسب و کار و صنعت

 

صفحه...

3

تجزیه و تحلیل بازار

 

صفحه...

4

تجزیه و تحلیل رقابتی

صفحه...

5

طرح فروش و بازاریابی

صفحه...

6

مالکیت و برنامه مدیریت

 

صفحه...

7

برنامه عملیاتی

صفحه...

8

طرح مالی

 

صفحه...

9

پیوست ها

 

صفحه...

ظاهر طرح کسب و کارتان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است

این نوع طرح کسب و کار یک سند رسمی است و شبیه به آن نیز وجود دارد. شما می خواهید هر جنبه ای از طرح کسب و کار خود را تحت تاثیر قرار دهید (به خصوص اگر قصد دارید از آن برای درخواست وام و سرمایه گذاری استفاده کنید).  به حاشیه و قالب بندی آن توجه کنید، اطمینان حاصل کنید که املا و قواعد دستوری آن صحیح باشند. اگر خودتان نمی توانید این کار را به خوبی انجام دهید، به کسی برای انجام آن هزینه ای بپردازید که بتوانید از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

  ثبت کسب و کار