در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
دایرکتوری مشاغل بازار .*.*.* با سایت فروش و دایرکتوری بازار می توانید بهترین تامین کننده و بهترین کالاها را با بهترین قیمت پیدا کنید و ارتباط مستقیم برقرار کنید .*.*.* لیست بهترین تولیدکننده ها و بهترین شرکت های خدمات .*.*.* بهترین قیمت کالا و خدمات در سایت نیازمندی های بازار

بازار-Bazaar

معرفی مهم ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک

سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹ تجارت
  • تصویر شماره معرفی مهم ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک یکی از بخش های نسبتا سختی است که علاوه بر داشتن دانش فنی در این زمینه لازم است تا فرد تجربه بسیاری نیز در این زمینه داشته باشد. چرا که قوانین ترخیص کالا پیچیدگی خاص خود را دارند و دائماً در حال تغییر هستند.

به همین دلیل غالباً افراد مختلف برای صادرات و واردات کالاهای مورد نظر خود از ترخیص کار و افراد باتجربه در این زمینه کمک می گیرند.

ثبت اظهارنامه گمرکی و دریافت کوتاژ

اولین اقدامی که برای ترخیص کالا از گمرک چه برای واردات و چه برای صادرات باید صورت بگیرد، ثبت اظهارنامه گمرکی به صورت الکترونیکی و در سامانه گمرک کشور می باشد.

در این زمینه لازم است علاوه بر ارائه اسناد درخواستی از سوی اداره گمرک، اطلاعات لازم را از قبیل وزن کالا، مشخصات فنی و ظاهری، ارزش کالا، در سامانه ELP گمرک وارد نموده و کد مختص خود یا همان شماره کوتاژ را دریافت کنید.

تعیین مسیر برای ترخیص کالا از گمرگ

پس از بررسی اظهارنامه گمرکی و اسناد و مدارک ارسال شده برای ترخیص کالا از گمرک، سیستم مدیریت ریسک سامانه الکترونیگی گمرک بر اساس نوع کالا, میزان اعتبار صاحب کالا، کشور سازنده کالا و بسیاری موارد دیگر یکی از سه مسیر سبز، زرد و قرمز را برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا تعیین می کند.

کنترل و ارزیابی کالا در گمرک

در این مرحله با توجه به مسیری که برای ترخیص کالا از گمرک برایتان تعیین شده به ارزیابی کالا صورت می گیرد. در این راستا اظهار گمرکی، سوابق گمرکی، اسناد ارائه شده و بسیاری موارد دیگر نیز توسط ارزیاب گمرک مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد.

ارائه مجوزها و بررسی تعرفه و تطبیق کالا

اخذ مجوزهای لازم با توجه به نوع کالای صادراتی یا وارداتی از امور مهم برای ترخیص کالا می باشد. در این مرحله پس از ارائه مجوزهای لازم، به بررسی تعرفه پرداخته و اسناد مربوطه را با کالای مورد نظر تطابق می دهد. در صورت نبود مشکل، پس از بررسی امضاها و روند پرونده، تایید نهایی را برای ترخیص صادر می کند.

پرداخت هزینه گمرگ و دریافت پروانه سبز ترخیص کالا

پس از انجام ارزیابی های لازم، مبلغی از سوی گمرک برای صاحب بار تعیین می شود که باید نقداً به حساب گمرک واریز شود. پس از واریز وجه مورد نظر، پروانه سبز ترخیص کالا برایش صادر شده و پس از دریافت بیجک انبار، او می تواند کالای خود را طی مراحل خاص از انبار تحویل گرفته و از گمرک خارج کند.

کلام پایانی

همانطور که پیش تر گفته شده، مراحل ترخیص کالا امری مهم و تخصصی است که نیاز به مهارت و تجربه بالایی در این زمینه دارد چرا که قوانین ترخیص کالا از گمرک برای شرایط گوناگون متفاوت خواهد بود؛ از این رو در برخی موارد نداشتن تجربه می تواند برای فرد واردکننده یا صادرکننده خسارات جبران ناپذیری را ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می شود برای انجام امور گمرکی و ترخیص کالا حتما با افراد متبحر و کاردان مشاوره و کمک بگیرید.

  ثبت کسب و کار