در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
دایرکتوری مشاغل بازار .*.*.* با سایت فروش و دایرکتوری بازار می توانید بهترین تامین کننده و بهترین کالاها را با بهترین قیمت پیدا کنید و ارتباط مستقیم برقرار کنید .*.*.* لیست بهترین تولیدکننده ها و بهترین شرکت های خدمات .*.*.* بهترین قیمت کالا و خدمات در سایت نیازمندی های بازار

بازار-Bazaar

بازار واردات و صادرات خودرو در ایران و جهان

سه شنبه ۱۲ فروردین ۹۹ تجارت
  • تصویر شماره بازار واردات و صادرات خودرو در ایران و جهان

غالباً صادرات وسایل نقلیه به صورت صادرات وسایل زمینی، هوایی و همچنین آبی صورت می گیرد. اما در این میان خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه زمینی بیشترین سهم صادرات وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده است و کشورهای مختلفی در جهان توسط صادرات خودرو درآمدهای کلانی را نصیب خود می کنند.

 

بازار صادرات و واردات خودرو در ایران و جهان

مهم ترین صادرات وسایل نقلیه در جهان

طی سال های اخیر صادرات خودرو توانسته در بین دیگر محصولات صادراتی در جهان، مقاوم اول را داشته باشد. حدود چندین سال گذشته کشور ایتالیا با داشتن بیشترین رشد صادرات خودرو یکه تاز این میدان بوده است و پس از آن کشور ترکیه، کشور تایلند و همچنین جمهوری چک پیشرفت های چشم گیری در این زمینه داشته اند. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۳ کشورهای پیشرفته ای مانند کره جنوبی و البته ایالت متحده آمریکا در زمینه صادرات خودرو سیری نزولی داشته اند. تا اینکه در سال ۲۰۱۷ کشور آلمان مهم ترین قطب این صادرات قرار گرفت و پس از آن کشورهای آلمان و ژاپن جایگاه های مهمی در این صنعت را به دست گرفتند و کشورهایی نظیر ترکیه و تایلند مقام های چهاردهم و پانزدهم را به خود اختصاص دادند.

بزرگترین صادرکنندگان و وارد کنندگان خودرو

طبق تحقیقاتی که تا پایان ۲۰۱۸ انجام شده است بالاترین شاخص پیشرفت در زمینه واردات خودرو از آن کشور لهستان، اسپانیا، ایتالیا و کره جنوبی بوده است و پایین ترین شاخص مربوط به چین و انگلیس گزارش شده است. پس می توان گفت بزرگترین وارد کنندگان خودرو کشورهای آمریکا، آلمان، چین، انگلیس، بلژیک، فرانسه، کاناد و چندین کشور دیگر هستند.  با استناد بر این  تحقیقات، بزرگترین صادر کنندگان خودرو در جهان تا پایان ۲۰۱۸ در ابتدا کشور آلمان و سپس به ترتیب کشورهای ژاپن، آمریکا، مکزیک، انگلیس، کانادا و نه کشور دیگر از جهان می باشند که این پانزده کشور توانسته ۸۴/۷ درصد از کل صادرات خودروی دنیا را تشکیل دهند. پس با این وجود مشاهده می شود که بزرگترین وارد کنندگان این وسیله نقلیه می توانند بزرگترین صادر کنندگان نیز باشند. طی این گزارش که در سال ۲۰۱۸ ارائه شده است ایران از نظر صادرات خودرو در رتبه ۷۶ جهان قرار دارد، این در صورتی است که ایران در سال ۲۰۱۷ در رتبه ۸۱ جهان بوده است.

جایگاه ایران در صادرات خودرو

با توجه به درآمد بالایی که کشورهای قدرتمندی چون آلمان، ژاپن و آمریکا از صادرات خودرو به دست می آورند، ایران درصد کمی از این سهم را نصیب خود گردانده است به طوری که در سال ۲۰۱۷ توانسته تنها درآمدی بالغ به ۳ میلیون دلار را از آن خود گرداند که می توان گفت عوامل متعددی ایران را در چنین رتبه ای قرار داده است که از جمله این عوامل عبارتند از:

_ کاهش توان مالی مردم در خاورمیانه

_ وجود نوسانات اقتصادی در بسیاری از بازارهای صادرات

_ مشکلات انتقال ارز

_ بالا رفتن هزینه های حمل خصوصا حمل دریایی

_ عدم بهره بردن از تسهیلات بانک های برون مرزی

_ تغییراتی که در رابطه با قانون های واردات کشورها ایجاد شده است و بسیاری موارد  دیگر

راهکارهای افزایش صادرات خودرو سواری

امروزه برای برطرف کردن چنین موانعی و قرار گرفتن ایران در لیست برترین صادرکنندگان خودرو، راهکارهای متعددی از قبیل موارد ذیل وجود دارد:

الگو برداری از بزرگترین صادر کنندگان این حوزه مانند کشورهای آلمان و کره 

ارائه دادن وام های کم بهره 

بالا بردن ظرفیت حمل و نقل پایانه هایی که در مرز قرار دارند متصل کردن خط راه آهن میان دو کشور ایران و عراق 

ثابت کردن نرخ ارز 

برقراری ارتباط میان بانک های کشور ایران و دیگر بانک های جهان 

وارد شدن به اتحادیه اقتصادی

خودروهای ایرانی به کدام کشورها صادر می شود؟

شرکت های خودرو سازی در ایران، درصدی از محصولات تولیدی خود را به بسیاری از کشورهای جهان مانند عراق، سوریه، لبنان، ساحل عاج، جیبوتی و همچنین الجزایر، ترکمنستان، چین، آلمان و البته آذربایجان صادر می کنند که در این میان کشورهای عراق، سوریه و الجزایر  بیشترین سهم واردات خودروی های ایرانی را به خود اختصاص داده اند. البته به غیر از این بازارهای هدف، کشورهای دیگری نظیر فرانسه، ترکیه، ارمنستان، مالزی و همچنین قزاقستان، جمهوری کره، مجارستان، بلژیک و رومانی می توانند بازارهای مناسبی برای فروش خودروهای ایرانی باشند.

مهم ترین رقبای ایران در صادرات خودرو کدامند؟

مطابق با تحقیقاتی که در مورد صادرات خودرو انجام شده است، تعدادی از کشورهای جهان به عنوان مهمترین رقبای تجاری ایران در صنعت خودرو سازی به حساب می آیند که از جمله این کشورها عبارتند از:

جمهوری چک 

تایلند 

هند 

روسیه 

اسلوواکی 

ترکیه 

بحرین

چه کشورهایی خریدار خودروهای ایرانی هستند؟

 بعد از پرشیا، خودروی پراید جزو پرطرفداراترین ماشین هایی می باشد که کشور عراق از آن استقبال خوبی داشته است. در سال ۹۱ کشور فرانسه خریدار پژو 2008 ایران بوده است و همچنین در سال ۹۵ خودروهای ایرانی مانند برلیانس و پیکاپ میهمان بازارهای کشور لبنان بوده اند. کشور ارمنستان از جمله مشتریان اصلی سمند سورن تولید ایران  می باشد.

چه خودروهایی به ایران وارد می شود؟

 طبق مصوبات دولت ایران خودروهای پانزده کارخانه بزرگ از جهان اجازه ورود به بازارهای ایران را دارند که از جمله این شرکت ها عبارتند از:

 تویوتا، بی ام و،  بنز، نیسان، پورشه، متسوبیشی، هوندا، فورد، جی ام، پژو، مزدا، رنو، سیتروئن

  ثبت کسب و کار